Sunday, November 28, 2010

فاشیسم

ماهیت فاشیسم اردوگاه کار اجباری است. این واژه ی بسیار دقیقی است که متاسفانه  فیلسوفان سیاسی ناشی مانند هانا آرنت انرا با واژه ی توتالیتاریسم جایگزین کرده اند. توتالیتاریسم  به رژیم های خودکامه ای گفته می شود که سعی می کنند تحت کلیتی کاذب دیگری را سرکوب کنند.اما این دوگانگی سطحی و ظاهری من/دیگری علت اصلی را پنهان می کند و در یک فرمالیسم ظاهری باقی می ماند. اما فاشیسم به مثابه ی اردوگاه کار اجباری  نحوه ی استثمار کار را نشان می دهد یعنی  انباشت محصول کاری کارگران بوسیله زور و نه مبادله . این اس و اساس اندیشه ی آریایی است.
تئوریسین های بورژوای ایرانی با تقلیدی بچه گانه واژه ی توتالیتر را در توصیف جمهوری اسلامی به کار می برند بدان معنا که مشکل جمهوری اسلامی در راه ندادن بخشی از بورژوازی سر سفره ی رنگینی است که از خون و عرق کارگران ایرانی حاصل آمده است. بنابراین مشکل جمهوری اسلامی از نظر اپوزوسیون بورژوا  تنگ بودن دایره ی بورژواهای خودی است یعنی دیگر بورژواها را به این حلقه ی دزدان و چپاول گران راه نمی دهد. چنین تحلیلی برای مردم احمقانه است چون آنها مرغ وسط سفره اند و فرقی نمی کند که توسط کله قنداقی های مرتجع نوش جان شوند و یا کراواتی های سلطنت طلب.
اما جمهوری اسلامی به معنای دقیق کلمه حکومتی فاشیستی است چون تمامی تمهیدات آنها برای استثمار بر زور و انحصار متکی است و کمتر در عرصه رقابت بازار آزاد و مبادله. دولت احمدی نژاد برای حذف بورژوازی متکی به بازار آزاد تلاش می کند طبقه ی متوسط را حذف کند و اکثریت مردم را جیره خوار کند و روحیه گدایی و بنده صفتی را در بین دهقانان و  خرده ملاکین شهرستانی تقویت کند. در مقابل از طبقه ی متوسط انتقام می گیرد و  آزادی های حداقلی که طبقه ی متوسط برای رقابت سرمایه دارانه خواهان است حذف می کند. دولت احمدی نژاد حتی سیاست های کاملا تقلیدی فاشیسم هیتلری را دنبال می کند مانند نظامی کردن فضای اجتماعی - ایجاد جنگ های غیرمستقیم در خارج از ایران برای تحمیل نوع سرمایه داری اسلامی و فاشیستی خود به سرمایه داری جهانی - ترویج نژاد پرستی و درجه بندی شهروندان با مبارزه با جوانان  مجرد ها معتادین  بهایی ها و  کارگران حاشیه ای و مهاجر مانند افغانی ها و کورد ها - تاکید بر  پیشرفت های تکنولوژیک برای ایجاد یک ماشین جنگی تمام عیار کاذب.
تمام اینها راهکاری است برای وابسته سازی مستقیم طبقه ی کارگر به ماشین دولت که جانشین بورژوازی می شود که حداقل از نظر اقتصادی مستقل است. بنابراین جمهوری اسلامی به معنای دقیق کلمه فاشیستی است . فاشیسم  صورت بندی پیشا مدرن سرمایه داری است که با استفاده از زور و قدرت طبقه ی حاکم را در راس قدرت نگاه می دارد و نه با استفاده از مبادله . احزاب چپ در توصیف جمهوری اسلامی باید به معنای مشخص و دقیق کلمه از واژه ی فاشیسم استفاده کنند. استفاده از واژگان دیگر مانند توتالیتاریسم  تئوکراسی و دیکتاتوری و غیره صرفا اتکا به اشکال ظاهری شکل و شیوه ی حکومت است وبه حیطه منحوط فلسفه ی سیاسی تعلق دارد در حالیکه به نظر من فاشیسم استراتژی مشخصی از بورژوازی را در جنگ طبقاتی نشان می دهد.

No comments:

Post a Comment